Moje porady

Dieta przy pracy w trybie zmianowym

Jak radzić sobie z dietą przy pracy w trybie zmianowym ?

Przede wszystkim należy ustalić sobie plan. Warto rozpisać na kartce w jakich godzinach pracujemy, w jakie dni i ile czasu. Tak naprawdę wystarczy każdego dnia dopasowywać godziny posiłków do swojego trybu życia. Właściwe planowanie posiłków nie jest równoznaczne z jedzeniem każdego dnia o tej samej porze, a jedynie z zachowaniem odpowiedniego rozkładu budzenia. Kolejne posiłki należy jeść co 3-4 godziny w zależności od indywidualnych wskazań, a ostatni posiłek powinno zjadać się około 3 godziny przed snem.

Wlewy dożylne witaminowe

Ostatnio na czasie popularne stały się tzw. kroplówki witaminowe. Czy Pana zdaniem warto skorzystać z takiej formy uzupełnienia niedoborów składników odżywczych i mineralnych ? Czy takie wlewy naprawdę leczą ?

Wlewy dożylne witaminowe to ostatnio modne remedium na wszystko. Moda na tzw. kroplówki przywędrowała do nas z Zachodu. Dotąd, terapie tego typu były powszechnie stosowane i promowane przez gwiazdy filmu, sportowców, celebrytów. Moim zdaniem nie warto korzystać z takiej formy uzupełnień niedoborów. Najwłaściwszą a zrazem najtańszą formą uzupełniania niedoborów składników odżywczych i mineralnych jest prawidłowa przygotowana dieta. Dzięki diecie możemy zmniejszyć ryzyko pojawienia się chorób. Wlewy dożylne są podawane w nielicznych przypadkach. Dożylnie podawana jest witamina B1 w przypadku ciężkich, przewlekłych zatruć alkoholowych, kiedy organizm jest wyniszczony. Kolejną sytuacją, w której podaje się witaminy to zapalenie błony śluzowej żołądka. W przypadku anemii podaje się witaminę B12 domięśniowo. W przypadku kiedy dochodzi do odwodnienia organizmu np. w przypadku wymiotów bądź biegunki, wówczas pacjentowi podaje się w szpitalu kroplówkę z wodą, glukozą, sodą lub potasem.

Czytanie etykiet na produktach spożywczych

Dlaczego powinno się czytać etykiety na produktach spożywczych i jak to robić ?

Kolejność umieszczanych na etykiecie składników nie jest przypadkowa - zgodnie z obowiązującym prawem żywnościowym producent musi zachować kolejność od składnika, którego jest najwięcej, do takiego, którego jest najmniej. Podczas zakupów powinniśmy zwracać uwagę na produkty naturalne, o niskim stopniu przetworzenia, czyli o jak najkrótszym składzie, bez zbędnych konserwantów. Porównujmy wartość odżywczą poszczególnych produktów i analizujmy ilość kalorii, białka, tłuszczu cukru i błonnika w 100 gramach lub mililitrach - na tej podstawie szukajmy jak najlepszych produktów. Na etykietach produktów znajdziemy także informacje o ilości cukrów. Pojęcie tzw. cukrów obejmuje zarówno cukry proste zawarte naturalnie w produktach np. laktoza- cukier mleczny czy fruktozę - główny cukier w owocach, jak i cukry dodane, przez co zawartość cukrów na etykiecie nie jest taka sama jak ilość cukru dodanego podczas procesu produkcyjnego.

POKAŻ